torsdag 24 juni 2010

Traktortrubbel och fågelpick



Sent på tisdagskvällen kom så äntligen maskinstationen hit och pressade de sista ensilagebalarna. Det kändes skönt att somna den kvällen med vetskapen att vinterns foder till djuren är räddat. Det blev drygt 90 balar och vi kommer att skörda fler senare i sommar så vi kommer att ha gott om foder.

När jag dagen efter skulle köra hem balarna från fälten hann jag bara flytta ett par stycken innan det kändes som att ena traktorhjulet där fram körde ner i en håla. Konstigt? Det ska inte finnas några hålor på åkern! När jag tittade ut upptäckte jag till min fasa att vänster framhjul lossnat! Shit! Jag hoppade ut och kollade lite noggrannare vad som hänt. Framaxeln hade brutits av en bit innanför hjulet. Nu kände jag mig ganska liten och hjälplös. Jag är nämligen inte killen som gillar att skruva på maskiner så att säga...

Vad gör man? Jo, ringer till traktorverkstan och förklarar läget. De hade såklart fullt upp men skulle eventuellt kunna skicka ut en gubbe som kunde titta på det.

Några timmar senare dyker han upp, mekanikern, med bilen full av verktyg och annat som är bra att ha när man mekar med en traktor mitt ute på en åker.

Han var tvungen att montera av hela framaxeln och ta den med till verkstan för att reparera den, så traktorn hängde bara på en liten domkraft och på lastaren framtill. Det såg lite dumt ut men vi konstaterade att det skulle vara svårt för någon att stjäla traktorn i alla fall.

Han kunde inte lova att han skulle hinna fixa den före midsommar men han skulle göra så gott han kunde.

Idag var jag på jobbet och kom inte hem förrän ganska sent på kvällen. Då var traktorn lagad och hel igen. Hurra! Dessvärre hade traktens alla kråkfåglar roat sig med att sitta på flera av balarna. De hade skitit en del på dem men det värsta av allt var att de hade hackat hål i plasten på dem. Blir det minsta hål i plasten så kommer det in luft och då möglar ensilaget så att man måste kassera det. Som tur är hade vi en rulle med lagningstejp hemma men den var nästan slut så jag fick tejpa små bitar nu och så får jag tejpa bättre efter helgen när det går att handla mer på lokalföreningen.

Förresten fick den grå hönan kycklingar idag. Jag vet inte hur många för hon ligger fortfarande kvar i redet. Kläckningen kan ta ett par dygn så innan dess går hon inte upp. Det är tredje året i rad som det blir kycklingar till midsommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar