söndag 27 juni 2010

Rekord i kycklingar



Den grå hönans kycklingar började kläckas dagen innan midsommarafton. På själva midsommarafton klev hon upp ur redet och när jag kom in i hönshuset låg hon i en hörna med kycklingarna under sig. Jag skulle lyfta över familjen till en egen bur så att de skulle få vara i fred för de andra hönsen och jag började med att lyfta upp hönan. Döm om min förvåning när jag såg ett myller av kycklingar under henne. Efter hand som jag lyfte över dem till buren räknade jag till hela tolv stycken! Det var verkligen imponerande, speciellt eftersom det var hennes första kull.

När jag tittade i redet fanns det två ägg kvar. Jag tänkte först att de förmodligen var obefruktade men så tittade jag närmare på dem och såg att det var ett litet hål i det ena. Det var alltså en kyckling där inne! Ägget var ganska kallt så den kunde eventuellt vara död. Men så hördes ett svagt pip!

Eftersom hönan bestämt sig för att det var färdigruvat fick jag plocka in ägget och lägga det i en skål under en lampa. Jag kollade så att det var 37 grader där ägget låg och i takt med att ägget värmdes upp började kycklingen pipa alltmer och snart lossade den bit för bit av skalet.

Eftersom vi skulle fira midsommar hos en granne fick jag lämna den under lampan. Efter ett par timmar cyklade jag hem och tittade till den. Då var den kläckt och låg där halvtorr och blinkade mot världen. Den fick stanna kvar under lampan tills det blev kväll och hönan lagt sig till ro för natten. Då stoppade jag in kycklingen under henne och morgonen efter var den stark nog att kunna följa efter sin mamma och sina syskon.

Nu har hon alltså tretton små barn att ta hand om. Det är precis att de får plats under henne. Det är några gula, några blå (grå), ett par gula med bruna ränder på ryggen och ett gäng svart-vit-brokiga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar