torsdag 17 juni 2010

Med hopp om fint skördeväder!



Just nu upplever jag en av de mer nervösa perioderna under ett år på gården. Det är dags för vallskörd. Med vallskörd menas ungefär att det är dags att skörda höet fast vi gör inte hö utan ensilage. Det är ett mellanting mellan hö och färskt gräs kan man säga. Hö är väldigt torrt gräs som kan lagras fritt i luften under tak medan ensilage är halvtorrt gräs som måste förvaras syrefritt. Det är därför man plastar in balarna i vit plast. En annan fiffig sak med att plasta in balarna är att mjölksyrabakterier som finns på grässtråna trivs i den syrefria miljön. Dessa bakterier förökar sig och bildar mjölksyra som ytterligare hjälper till att konservera det halvtorra gräset och klövern.

Jag har den senaste tiden gått och tittat på vallarna, alltså åkrarna där vi odlar gräs och klöver, för att se om det börjar bli dags att skörda. Vi vill inte ta det för tidigt för då blir mängden liten och ensilaget blir fiberfattigt så djuren blir lösa i magarna av det. Det är heller inte bra att skörda för sent eftersom näringsvärdena då blir låga.

För att det ska gå att göra ensilage måste vädret vara fint. Det får inte regna och det ska gärna vara soligt och blåsigt så att vatten dunstar bort från strån, blad och stjälkar. Det gäller alltså att samtidigt hålla koll på väderprognoserna!

En tredje parameter att ta hänsyn till är att maskinstationen som hjälper oss att hugga och pressa balar ska ha tid att komma hit.

Nu är dock tiden definitivt inne! Det var hög tid att skörda och vädret såg ut att bli fint under åtminstone några dagar så jag ringde maskinstationen i måndags. Dessvärre hade de inte tid att komma och hugga förrän på onsdag kväll, d v s igår. När klockan var åtta på kvällen och det fortfarande inte dykt upp någon ringde jag och kollade läget. Det visade sig att huggaren, alltså den maskin som slår av gräset, hade gått sönder så de kunde inte komma förrän nästa dag, -idag alltså.

Vid middagstid var det färdighugget och nu ligger gräset och kövern där i prydliga strängar och torkar i solen och vinden. Jag håller tummarna för att det ska vara uppehållsväder ända tills på söndag så att vi kan få det pressat på lördag kväll. Jag känner en kille på SMHI, kanske ska tala vackert med honom? Annars känns det som att allt fokus när det gäller lördagens väder ligger på Stockholm och ett visst princessbröllop... Jag skiter väl i om det regnar i Stockholm, -jag vill ha sol här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar