måndag 21 juni 2010

Efter regn kommer sol

Igår kom maskinstationen hit för att pressa ensilagebalar. Jag hade förberett genom att köra över fälten och fluffa upp grässträngarna så att de skulle hinna torka till lite ytterligare. När han pressat ungefär en tredjedel började det regna så det var bara att avbryta. Allt mitt jobb var helt i onödan! Enligt väderprognosen (som jag kollat stup i kvarten) skulle det inte regna!

Idag skiner solen från en blå himmel och jag hoppas att det fortsätter så resten av veckan. Då hinner gräset torka till så att det går att pressa resten imorgon. Vi har även sparat en åker där vi tänkte ta hö i småbalar och då behövs flera dagar med soligt väder. Det kan vara bra att ha lite hö om man av någon anledning bara behöver använda lite foder. En stor ensilagebal håller sig bara några dagar efter att man tagit av plasten så den måste ätas upp ganska snabbt.

På de tre åkrar som han hann pressa balar på innan regnet blev det totalt 27 stycken ensilagebalar. Det är jag nöjd med med tanke på att åkrarna är små.

Så snart det torkat upp ordentligt ska jag ge mig ut och vända på grässträngarna så att de torkar på undersidan också.

Tyvärr upptäckte jag att ett rådjurskid hade fått sätta livet till i slåttern. De ligger ju och trycker i det höga gräset och är omöjliga att se. Vi brukar gå i vallarna några dagar innan det är dags att hugga så att rågeten ska känna sig störd och flytta sina kid men det verkar inte ha hjälpt i år. Det är å andra sidan första gången det händer. Hoppas att hon hade ett till så att hon inte blev helt barnlös!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar