lördag 22 maj 2010

Äntligen dags för vårbruk!


Vårbruket blev sent här på gården i år. Fåren tillbringar vintern på den åker som ska plöjas under våren och först när gräset i betesmarken börjat växa tillräckligt kan vi släppa dit dem och börja plöja åkern. Fast först måste förstås deras vinterhus plockas ner och fraktas bort, liksom stängsel, foderhäckar och vattenkar.

I onsdags var det så äntligen dags! Först skulle gödseln från ko-stallet spridas ut. Sen var det dags att plöja. Efter det ringvältning för att packa till jorden lite igen så att den ska behålla fukten. Den behövs ju så att utsädet kan gro och grödan växa. Nästa dag var det dags för harvning och stenplockning. Vi har ganska gott om sten i våra åkrar så det blir några ton sten att frakta bort varje år. Efter fyra harvningar och ett oräkneligt antal bortplockade stenar var åkern ganska slät och fri från större stenar.

I lördags började jag så. Först en blandning av korn och vicker som ska skördas som mat åt korna i vinter. Efter det var det dags att så vallfrö, d v s gräs- och klöverfrö som ska bli vall till de kommande tre åren. På vallen skördas ensilage som djuren äter under vintern.

Det började bra men efter ett tag upptäckte jag att det var punktering på ena däcket på såmaskinen. Eftersom regnet hängde i luften fortsatte jag att så ändå och det verkade funka. När jag kommit drygt halvvägs började det plötsligt bli väldigt mörkt och det kom några regnstänk på traktorrutan. Jag fortsatte så i hopp om att hinna klart innan det blev alltför blött. Tyvärr avtog inte regnet så de sista vändorna blev det ganska kladdigt men jag blev i alla fall klar.

Eftersom det fortfarande finns en massa stenar kvar i ytan på åkern måste man ringvälta efter man sått så att stenarna trycks ner i marken. De flesta vill säga. En del är för stora så de får man plocka bort efteråt. Förhoppningsvis torkar det upp i några dagar så att jag kan komma ut med välten!

Nu återstår bara den andra åkern. Den ligger än så länge bara plöjd eftersom det är lite fuktigare där. Jag hoppas kunna börja harva den i nästa vecka om det inte kommer mer regn. Att vara bonde innebär ofta att kolla vädret och oroa sig för om det blir regn eller inte. Och så ska man ju klaga på vädret förstås...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar