tisdag 3 april 2012

Triss i lamm

Den 31 mars drog lamningen igång och efter det har det lammat en tacka per dag. Märkligt nog har alla tre som lammat hittills fått trillingar. Det är ganska ovanligt att gutefår får trillingar men även förra året fick vi tre trillingfödslar. En fårägande före detta grannes får hade tydligen fått många trillingar och fyrlingar i år så det kanske var extra bra förutsättningar förra året som gjorde att fåren släppte fler än två ägg?



Även i år har det fötts några skäckiga lamm. De är så fantastiskt söta med sin brokiga päls. På bagglammet nedan ser man redan de små hornknopparna i pannan trots att han bara är 2 dygn gammal.



För en gångs skull hade jag varit förutseende nog och beställt öronmärken till lammen i god tid så att jag skulle kunna märka dem medan de fortfarande var små. Märkena kom i tid med posten men oturligt nog var det fel sorts öronmärken. Jag ringde till Stallmästaren, som är de som säljer öronmärkena, och berättade att jag fått fel. De i sin tur hänvisade till Jordbruksverket eftersom man som djurägare måste skicka sin beställning till Jordbruksverket. De skickar sedan i sin tur en beställning till Stallmästaren som sedan beställer öronmärkena från Norge. Man kan ju fråga sig varför man inte får lov att beställa öronmärken direkt från Stallmästaren? Det är kanske ett sätt för staten att skapa fler arbetstillfällen? Eller vill de försäkra sig om att det blir rätt?!?

Nåväl, jag ringde till Jordbruksverket och fick till slut tag på en kvinna som var ansvarig för öronmärkesbeställningarna. Hon kollade upp min beställningssedel och konstaterade att jag hade rätt och att de gjort fel. De (läs skattebetalarna) skulle stå för kostnaden för de felaktiga märkena. men nu får jag förmodligen vänta flera veckor på de nya märkena...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar