fredag 30 mars 2012

Bråda tider på gården

Nu märks det verkligen att det är vår - massor av saker ska hinnas med och dagarna är långa så man jobbar ute till sent på kvällen. Härligt men slitsamt!

Det har hänt en hel del den senaste tiden. Jag har sågat och kluvit veden som ska värma huset nästa vinter. Det är nog första året som den är klar före påsk! I och för sig var halva mängden kluven och klar redan sen ifjor så jag har bara behövt klyva cirka tio kubikmeter. Det är den nya veden som syns på bilden.


I söndags släppte vi ut stutar och kvigor som inte ska kalva. Det finns ju inte direkt nåt gräs för dem att beta så de får ensilage precis som de fick i stallet. De verkade i alla fall tycka att det var kul att få komma ut och springa av sig lite och vädret är ju otroligt fint.



Jag har även hunnit med att plantera elva fruktträd, sju äppelträd och fyra plommonträd så om några år ska vi förhoppningsvis vara självförsörjande på äpplen och plommon. Dessutom har jag hunnit rensa rabatter och klippa ner gamla vinterståndare så nu börjar det bitvis se ganska fint ut i trädgården.


I lördags kom en tjej från Holland hit för att praktisera på gården ett par veckor. Hon får bland annat lära sig att måla med äkta Falu rödfärg så nu lyser snart baksidan av logen röd och fin.

Igår lyste jag myskankäggen som de båda ankhonorna ruvar på med ficklampa för att se hur många som var befruktade. I fjorton ägg kunde jag urskilja att det fanns ett litet foster så de la jag tillbaka i redet igen. De andra äggen tog jag bort. Fostret syns som en "spindel" av blodkärl inuti ägget när man lyser på det i ett mörkt utrymme. Det är lagom att lysa äggen när de ruvats en dryg vecka.

En av gåshonorna la sig också för att ruva nu i veckan så jag hoppas att det blir några gässlingar i slutet av april.

Vilken dag som helst kan tackorna börja lamma så nu gäller det att börja hålla lite extra koll. Det syns verkligen på en del av dem att de är högdräktiga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar