torsdag 19 januari 2012

Vår mitt i vintern

Enligt almanackan befinner vi oss i mitten av vintern men det struntar naturen i. Härom dagen var det rena våren ute, soligt och fint. Jag fick nästan lust att börja greja i trädgården. Fast jag vet ju förstås att det är alldeles för tidigt. Förr eller senare, troligen senare, blir det vinter med snö och kyla.














Jag hittade lite vårblommor som börjat titta upp ur marken. Mest snödroppar förstås och jag antar att de har kommit mycket längre i Malmö eller Kristianstad eller på andra varmare breddgrader jämfört med här på bergets topp.




Syrenernas knoppar lyste hoppingivande gröna på de annars gråbruna grenarna och en tusensköna trotsade envist vintern och blommade ensam i gräsmattan.













Hönsen njuter av att vara ute i solen och picka i sig grönt gräs och gässen betar ute i hagen. Det är annat än förra vintern då de fick uthärda flera långa månader inne på grund av massor med snö och kyla. Ja, gässen gick förstås ut ändå även om det var snö men de kunde ju inte beta.













Jag hittade två små fågelbon i en vildvuxen del av trädgården. De satt ganska nära varandra och endast en meter över marken ungefär. Fantastiskt att de inte blåst iväg under de stormar som varit. Inga fuskbyggen här inte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar