onsdag 25 januari 2012

Misshandel resulterade i badrumsanka

Igår var det ganska kallt och vi skulle åka iväg och vara borta större delen av dagen. Eftersom myskankorna inte är så härdiga tänkte jag att det nog var lika bra att de fick vara inne eftersom de inte riktigt verkar fatta att de ska gå in när de fryser. Gässen, som bor vägg i vägg med ankorna fick också stanna inne för att inte myskorna skulle flyga över till deras utrymme och gå ut genom deras ingång. Det har nämligen hänt några gånger.

När vi kom hem skulle jag släppa ut gässen. När jag öppnade dörren såg jag en av ankhonorna sitta ovanpå ett av gässens reden. Hon såg väldigt konstig ut på hals och huvud och det låg en massa vita fjädrar nedanför. Hon hade tydligen flugit över till gässen och blivit misshandlad av dem. Tur att hon lyckades rädda sig upp på ett rede! Jag plockade in henne så att vi kunde inspektera och tvätta hennes sår och sen fick hon tillbringa natten i en hundbur inne i i vårt badrum. Hon satt så fint i mitt knä när Helena torkade bort blodet på hennes hals och huvud och sen verkade hon nöjd med att få vila i buren.

I morse släppte jag ut henne till de andra så att hon fick äta och dricka. Sen  fäste jag ett nät mellan taket och boxmellanväggen så att ankorna inte ska kunna flyga över till gässen fler gånger. Gässens parningssäsong har så smått börjat och då blir de extra arga på allt och alla. De två hanarna bråkar dessutom allt oftare med varandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar