torsdag 20 oktober 2011

Dagens boktips för oss som gillar kor

För en tid sen besökte jag en bokhandel för att försöka hitta en bok att köpa. Jag hade nämligen fått ett presentkort i avskedspresent av mina före detta kollegor när jag sade upp mig från mitt arbete utanför gården.

Redan i skyltfönstret såg jag den, boken jag bara måste ha. Jag pratar förstås om Kokvinnorna av Peter Gerdehag. Bokhyllan här hemma är full av liknande böcker: Hästmannen, Bondeboken, Bondens jord, Livet på gården o s v. Man skulle kunna tro att jag får nog av kossor och lantliv irl så att säga men det är ändå något visst att läsa om andras bondeliv. Inte för att jag vill likna mitt liv vid Hästmannens, men ändå. Å dessa vackra bilder som det oftast är i de här böckerna, bara de är värda ett köp.

Ikväll fick jag nys om ytterligare en bok jag bara måste ha i min samling. Det ringde en kvinna som presenterade sig som ko-skribent. Hon hade läst en artikel om oss där det stod att vi funderade på att använda våra rödkullekor i terapeutiskt syfte och undrade lite hur långt vi kommit med de planerna.

Efter lite prat kom vi in på vad hon skrivit om kor och då visade det sig att hon, tillsammans med sin man, skrivit boken Kor - en kärlekshistoria. Ett måste i varje ko-älskares bohylla! Det skulle kunna vara en bra julklapp men jag tror inte jag kan hålla mig ända till jul...

Paret Ottosson som skrivit boken har även en ko-blogg som de kallar Ko-mmunity. Kolla gärna in den på http://www.ko-mmunity.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar