torsdag 23 juni 2011

Golvad av baggen!

Så här i midsommartid brukar det vara dags att klippa de får som inte själva fällt sin ull, en egenskap som de flesta gutefår annars har. Jag började med att klippa baggarna igår eftersom de brukar njuta av att bli klippta eller lödjade (= man drar av den löst sittande ullen) och står eller ligger snällt stilla medan man håller på. Tackorna brukar man behöva binda fast eller hålla för att de ska stå stilla.

Jag började med att lödja Artur, den svarte baggen. Han tyckte det var skönt att bli av med ullen som gick av i ett enda stort stycke. Efter det började jag klippa Harald, den grå baggen medan han låg och vilade. Jag fick sitta på huk när jag klippte och plötsligt smällde det till i sidan på ryggen och jag föll till marken. Det tog en millisekund innan jag fattade vad som hänt. När jag skulle ta mig upp kom Artur igen och gav mig ytterligare en smäll på smalbenet med sina stora horn.

Jag lyckades ta mig upp och för att visa vem som bestämmer tog jag tag i hans horn och försökte brotta ner honom. Han är ganska stor och stark så det gick sådär men jag lyckades i alla fall klippa klart Harald utan att Artur försökte stånga mig fler gånger så han kanske ändå fattade vinken. Efter incidenten försökte jag att hela tiden ha koll på var han befann sig och vad han gjorde för att kunna vara beredd ifall han skulle få för sig något igen. Vi har haft de här baggarna flera år och det har aldrig varit något problem med dem tidigare men man ska ju egentligen aldrig lita på en bagge eller tjur hur snäll den normalt sett brukar vara. Tur att han inte tog större sats för då hade han nog kunnat bryta ett revben på mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar