torsdag 17 februari 2011

Timmerhäst i miniatyr



Igår fällde jag några träd som stod för nära åkerkanten. Jag kapade upp dem i lagom långa bitar och använde sen en av hästarna för att dra hem stockarna. Hästen är inte färdiginkörd så det är bra övning för henne (och mig!) att hålla på med enklare körslor av det här slaget. Hon var jätteduktig och lärde sig ganska snart att självmant stanna där vi lastade av. Fast hon ville gärna stanna lite för tidigt. Varför dra längre än nödvändigt?

Jag fällde träden i hästarnas vinterhage så den andra hästen gick kvar i hagen medan vi arbetade. Hon tyckte det var spännande med den stora timmersaxen som släpade efter draghästen och hon sprang och busade bredvid men hästen jag körde med brydde sig inte speciellt mycket om det. Man kunde ju annars tro att hon skulle dras med i leken.

För att hästen inte skulle tröttna tog vi inte så många stockar igår utan fortsatte med resten idag. Hon var lika duktig idag och jag är stolt över både henne och mig själv, som ju inte har någon utbildning alls på det här området. Är man bara lite lyhörd och tar det lugnt så ordnar det sig nog.

Det gick kanske inte supersnabbt att dra hem veden med en så liten häst men det var ju i alla fall absolut mer klimatsmart än att använda traktorn och jag fick både motion och frisk luft!

1 kommentar: