onsdag 27 oktober 2010

Dags för årets BVD-provtagning

Imorgon kommer det hit en person från husdjursföreniningen (Skånesemin) för att ta BVD-prov på några av årets kalvar. BVD står för Bovin Virus Diarré och är en smittsam sjukdom som kan drabba nötkreatur. Sjukdomen är ovanlig i Sverige idag eftersom de flesta besättningar är med i det så kallade BVD-programmet där djuren regelbundet provtas för att se om de är smittade eller ej.

Jag förberedde genom att flytta hem koflocken till ett bete i närheten av gården igår kväll. Tyvärr hade jag ingen till hjälp och jag var tvungen att flytta djuren tvärs över 70-vägen men med utsatt varningstriangel och en hink med äpplen gick det bra. Kor, kvigor och kalvar sprang efter mig hela vägen över ett fält och genom skogen och sen in i hagen på andra sidan vägen. Det var bara ett par kalvar som stod kvar och tvekade en stund på vägen så de fick jag hjälpa in.

Det var bara en bil som råkade komma precis när vi skulle passera vägen men den hade sett varningstriangeln jag satt ut och saktat ner rejält så att den hann stanna i tid. Vilken tur!

Imorgon kommer Helena att vara hemma så att vi kan hjälpas åt att fånga in ett par av kalvarna för provtagning. De är ju ganska tama så det ska nog gå bra hoppas jag.

1 kommentar:

  1. Fick svar på bvd-provet härom dagen. Inga antikroppar hittades : )

    SvaraRadera