tisdag 26 mars 2013

Våren - var god dröj!

Trots att vi befinner oss i slutet av den första vårmånaden är det mer vinter än vår ute. Nätterna är riktigt kalla och marken är snötäckt. Fast det gäller visst bara här på Österlen märkte jag när jag åkte till sydvästra respektive norra Skåne för några dagar sen. Där var det barmark minsann.

Trots att våren dröjer har ena gåshonan lagt sig för att ruva. Jag har även lämnat iväg några gåsägg till en kompis som lagt dem i sin äggkläckningsmaskin. Av nio ägg var det visst liv i fem så jag hoppas att det blir några gässlingar som kläcks. Gåshonan som blev skrämd av räven tidigare i vintras blev aldrig bra igen så jag tvingades tyvärr avliva henne.



Även två av myskankhonorna har lagt sig för att ruva. De ligger i samma rede och hjälps åt. De ligger på fyra myskankägg och ett gåsägg som värptes sent av den andra gåshonan som inte ruvar. Myskankägg behöver nästan en veckas längre ruvning jämfört med gåsägg så jag la dit gåsägget lite senare. Förhoppningsvis kläcks det ungefär samtidig som ankungarna. Om det blir nån gässling av det tänker jag låta den få flytta ihop med de andra gässlingarna så att den får vara med kompisar som talar samma språk.



Hönsen vill vara ute fast det är snö. De letar upp ställen med barmark där snön blåste bort i samband med den kraftiga vinden som var i kombination med snöfallet.



Annars kan man ju alltid sprätta i en kruka på trappan...



Fåren njuter av solen och ligger gärna ute istället för inne i sitt vindskydd.



Härom dagen när jag skulle lägga dit ny halm kom vår äldsta tacka Jorunn och ställde sig intill mig. Jag satte mig ner på huk och frågade vad hon ville eftersom alla de andra fåren stod och åt en bit bort. Då la hon sitt huvud mot min kind och stod alldeles stilla och bara andades mig i örat medan jag kliade henne. Så himla gosigt! Vi har även några tackor som aldrig skulle drömma om att frivilligt ta sådan närkontakt. Djurens olika personligheter är verkligen en del av charmen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar