tisdag 12 mars 2013

På studieresa till River Cottage i England

I helgen åkte jag på en studieresa till England tillsammans med ett gäng andra bönder och kockar från Skåne.  Det stora målet med resan var ett besök på River Cottage där vi skulle gå en matlagningskurs på deras matlagningsskola. Vi delade upp oss två och två och jag hade förmånen att få samarbeta med superduktiga kocken Eva Thuresson från Restaurang Allé i Svinaberga utanför Kivik! Jag kände mig verkligen som en glad amatör i hennes sällskap men hon påstod i alla fall att hon var imponerad av mitt sätt att filéa en fisk :-)



Trots ett hektiskt program där vi skulle hinna med att både baka surdegsbröd, laga en fisk- och en kötträtt, göra en dessert, ost och korv och stycka en halv gris lyckades vi ändå få till en liten rundvandring på gården. Tyvärr brann delar av den ner förra året så det var mer eller mindre en stor byggarbetsplats nu men själva mangårdsbyggnaden var i alla fall intakt. Vi fick komma in och titta i köket och matsalen där de spelar in sina TV-program och till allas stora förvåning och förtjusning träffade vi på självaste Hugh Fearnley Whittingstall när han lunchade tillsammans med några medarbetare. I ärlighetens namn var det nog Hugh som blev mest förvånad när tolv personer drällde in i köket...



Vi kikade även runt i köksträdgården där det förstås inte växte så mycket för tillfället men det var kul att få se hur den såg ut i verkligheten.

I växthusen var det däremot en hel del grönt som frodades och persikoträden blommade. Det är en härlig känsla att få komma in i ett växthus tidigt på våren och få en försmak av vad som komma skall. Jag känner verkligen att jag måste ha ett växthus!



Jag passade även på att kolla in lite olika små mobila hönshus som stod lite här och var på gården.


                   


På morgonen innan vi skulle åka vidare till London tog jag en rask promenad efter frukosten på det charmiga lilla hotellet där vi bodde. Jag följde den smala vägen kantad av häckar som ledde genom ett pastoralt landskap ner till den lilla byn Hawkchurch, en by som såg ut att vara hämtad ur en scen ur Morden i Midsomer. Det som fanns i byn var i princip en skola, en kyrka och en pub. Å så en urgullig telefonkiosk!



Landskapet var verkligen vackert med böljande kullar omgärdade av klippta häckar. Gräset hade redan börjat växa så får och lamm tuggade glatt i sig av det gröna. Det såg verkligen ut som det gör i barnprogrammet om Fåret Shaun. Fast fåren hittade inte på bus förstås, i alla fall inte när jag tittade!



Tyvärr drabbades jag av influensa sista dygnet i London så den dagen tillbringade jag i sängen på hotellet. Det var alltså ganska skönt att komma hem igen trots att det hade slagit om till kallt och blåsigt väder under tiden jag varit borta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar