torsdag 20 januari 2011

Vår tupp är död, vår tupp är död...


Igår var jag i stan och uträttade lite ärenden och tittade på folk(!) Jag ser ju inte så många människor annars om dagarna här på gården...

Jag släppte ut hönsen innan vi åkte. De har kunnat vara ute de senaste dagarna nu när det varit tö och lite varmare. Även om ytorna med barmark ännu är ganska få och små så uppskattade de att få komma ut och sprätta runt lite.

När vi kom hem igen på eftermiddagen och jag skulle stänga till hönshuset upptäckte jag att det fattades en. Jag tänkte att den kanske satt inne i gåshuset eftersom det händer att en del gör det ibland. En snabb koll där visade sig inte ge något resultat. Tillbaka in i hönshuset för att kontrollräkna en gång till. Nej, det fattades fortfarande en. Jag upptäckte snart att det var en av de fyra tupparna som var borta.

Jag gick runt och kollade överallt där han skulle kunna tänkas vara men hittade honom ingenstans. Eftersom det började bli mörkt kunde jag inte göra så mycket mer än att låta det vara och hoppas på att han skulle dyka upp nästa dag.

I morse när jag skulle leda hästarna till deras daghage såg jag något i ögonvrån. Det var tuppen som låg där död i snön med en massa fjädrar runtomkring. Det var ätet en del på honom men inte särskilt mycket.

Det mesta tydde på att det var en rovfågel som dödat honom. Ksnke hade den sedan blivit bortjagad av gässen och inte lyckats avsluta måltiden?

Idag fick hönsen vara inne för säkerhets skull. Jag kanske släpper ut dem en stund i eftermiddag med övervakning.

På tal om bortryckta fjädrar så ska jag själv rycka lite fjädrar från ett par av gässen ikväll. Fjädrarna ska skickas till Oulu Universitet som har ett projekt som går ut på att de ska göra en genetisk studie av tamgässens domesticering och släktskap. Alla som har genbanksbesättningar med ölandsgäss ombeds skicka in fem fjädrar per fågel.

Jag tror inte att gässen lider så mycket av att bli berövade fem små fjädrar. När de slåss själva brukar fjädrarna ryka! De gillar däremot inte att bli upplyfta och fasthållna men det ska nog gå bra. Allt för forskningen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar