fredag 14 januari 2011

Dags för årets vägning!

Jag brukar väga mig en gång om året. Inte för att jag är så nyfiken på hur mycket jag väger utan mer för att det är mest praktiskt så. En gång om året är det nämligen dags att lämna in årets genbanksrapporter för hönsen och gässen.

Förutom att fylla i hur många som har ruvat och hur många ägg de legat på och hur många av dessa som i sin tur resulterat i ungar, eller om de drabbats av några sjukdomar under året och en del andra uppgifter, ska man även ange vikten på hönor, tuppar och gäss.

Hönsen är relativt lätta att väga på en hushållsvåg men det är knepigare med gässen så jag gör helt enkelt så att jag först väger mig själv och sen väger mig själv tillsammans med en fågel åt gången. Därefter räknar jag bort min vikt och så har jag varje fågels vikt på ett smidigt sätt.

Som tur är ska man bara väga djur som är ett år eller äldre och bland hönsen är det bara två hönor och en tupp som är så gamla just nu. Ja, det var egentligen tre hönor men en av dem låg död på golvet under pinnarna i morse. Det var Grållan som var så duktig och ruvade fram 12 kycklingar i somras. Synd, men hennes döttrar lever vidare i flocken.

Vad resultatet blev? Jo, hönorna vägde i snitt 1,0 kg och tuppen 1,4 kg. Gåshonorna vägde i snitt 3,3 kg och hanarna 4,2 kg. Själv vägde jag 78,2 kg. Kanske ska tillägga att det var inklusive ytterkläder och stövlar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar