fredag 26 november 2010

Oxköttet levererat i vinterkylan


I förrgår var oxköttet färdigstyckat efter drygt två veckors hängmörning. Många lådor blev det att lyfta in i och ut ur bilen några gånger. Totalt vägde det cirka 1500 kg och med tanke på att vi lyfte dem minst två gånger så hanterade vi i alla fall tre ton kött under den eftermiddagen / kvällen! Det kändes i rygg och armar dagen efter.

Jag körde ner till Malmö för att leverera köttet till de kunder som bor i den delen av Skåne och det var ganska halt de första milen men jag lyckades ändå komma dit i utsatt tid.

Helena fick ta hand om de kunder som kom hem till gården för att hämta sitt kött. Eftersom det snöade fick hon även skotta en hel del snö så att bilarna skulle kunna komma upp på gårdsplan.

Förutom köttleverans har de senaste dagarna präglats av snöskottning och utfodring av alla djur eftersom betessäsongen nu är över för samtliga djurslag utom hästarna. De skrapar ivrigt fram gräset ur snön med sina hovar när de går i sin daghage. På nätterna får de halm at äta i sitt hus men de äter nästan ingenting så förmodligen får de i sig tillräckligt mycket gräs ute.

I söndags tog vi hem de får som gick i en hage en bit hemifrån gården eftersom det blev så dåligt väder. Betäckningen är fortfarande inte riktigt avslutad så vi ville inte släppa ihop dem med fårflocken hemma utan tog istället in dem i en box i kostallet. Detta hörde tydligen "hemmafåren" och bröt sig därför ut ur sin hage för att ta sig till sina kompisar. Detta upptäckte jag när jag skulle gå ut en runda med hunden vid tolv på natten. Då stod de där på gårdsplan utanför stalldörren och glodde på mig!

Det enda vi kunde göra i det läget var att leta fram lite grindar och göra en tillfällig nattfålla för att inte riskera att de skulle förirra sig ner på vägen i nattens mörker. På morgonen efter flyttade jag tillbaka dem till sin hage och lagade stängslet som de rivit ner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar