söndag 22 augusti 2010

Halm 2010 - en seg historia

Jag förutspådde tidigare att det skulle bli segt med årets halm på grund av det regniga vädret. Det blev det också fast på ett annat sätt än jag tänkt mig. Jag trodde det skulle dröja länge innan halmen kunde pressas men faktum är att maskinstationen pressade balarna för en dryg vecka sen. De hade lovat att köra hem dem till mig men problemet är att de inte gjorde det förrän dagen efter pressningen. Under natten regnade det kraftigt så balarna blev blöta eftersom de stod ute. Några hade dock klarat sig bättre eftersom de var staplade i höjd och därför skyddades av de balar som stod ovanpå.

Jag fick sortera fram de balar som var torra så att jag kunde köra in dem i logen. Resten fick ligga kvar ute under pressening. Jag har lagt dem en och en på lastpallar med lite mellanrum så att det ska kunna cirkulera luft mellan dem. Tyvärr har det regnat de flesta dagar så presseningarna har fått ligga på mest hela tiden. Eftersom det är fyrkantbalar har vattnet trängt ner en bit i dem och det gör dem svåra eller rent av omöjliga att torka. Jag hoppas bara att de blir så pass torra på ytan att de åtminstone går att köra in så småningom. Om det bara slutar regna vill säga...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar